Belangrijke wijziging: telefonische consultaties niet langer mogelijk
Beste patiënten,
Sinds 15 februari heeft het RIZIV besloten om telefonische consultaties bij de huisarts niet langer te vergoeden. Tot nu toe maakten wij hier dagelijks 2 uur voor vrij om onze patiënten telefonisch verder te helpen. Helaas heeft deze beslissing een grote impact op de zorgkwaliteit, en wij betreuren dit ten zeerste.
Om onze werking hierop af te stemmen, gelden vanaf nu de volgende richtlijnen:
* Voor de bespreking van bloedresultaten of resultaten van beeldvorming (radiografie, echografie, CT, MRI, …) vragen we om een consultatie in te plannen.
* Voorschriften kunnen niet meer telefonisch aangevraagd worden. Maak tijdig een afspraak wanneer je medicatievoorraad slinkt. We zorgen ervoor dat je steeds voor een ruime periode voorzien bent.
Mogelijk wordt de vergoeding voor telefonische consultaties vanaf 2026 opnieuw ingevoerd. We houden jullie hierover op de hoogte.
Als huisartsenteam vinden wij het tele-consult een elegante oplossing om korte problemen of medische vragen snel te beantwoorden en meteen de druk op onze agenda's te verlagen. Helaas kiest onze voogdijminister er nu voor deze oplossing volledig buitenspel te zetten. Wij zien dat dit voor jullie moeilijkheden met zich meebrengt, maar vertrouwen erop dat jullie ook zien dat dit voor ons evenzeer moeilijk ligt. Wij betreuren de soms negatieve framing rond huisartsen die wordt gevoerd in de media door de minister van Volksgezondheid.
Bedankt voor jullie begrip.
Team MediVelt